Detoks organizmu – podejście funkcjonalne

Detoks organizmu – podejście funkcjonalne

 

1.  DETOKS – CO TO ZNACZY?

Słowo detoks, czyli oczyszczanie organizmu ma dwa znaczenia. Często detoks jest kojarzony z uwolnieniem się od nałogu. Detoks, który mnie najbardziej interesuje to oczyszczanie z toksyn, hormonów, chemikaliów, metali ciężkich, pleśni, grzybów, resztek pokarmowych.  Najprościej mówiąc jest to sprzątanie organizmu. Pytanie tylko: jak to zrobić?

Pojęcie detoksu, które stosuje się w medycynie funkcjonalnej to „detoksyfikacja metaboliczna”, czyli proces oparty na kolektywnym działaniu takich organów jak: wątroba, nerki, jelito grube, układ limfatyczny i gruczoły potowe. Nadrzędnym celem tego kompleksowego działania jest zmniejszenie ładunku toksycznego.

Oznacza to, iż każdy z nas posiada swoje osobiste filtry (szlaki metaboliczne), które przekształcają toksyny w substancje chemiczne, ułatwiając organizmowi ich eliminację (głównie przez mocz i kał). Detoks polega więc na wspieraniu naszych najważniejszych filtrów, a nie tak jak można przeczytać „w internecie” i w kolorowych magazynach, na głodówkach, czy jednoskładnikowych dietach i innych bardziej lub mniej kontrowersyjnych pomysłach.

Każdego dnia organizm pozbywa się zanieczyszczeń pochodzących z toksycznych bakterii, żywności, kosmetyków, metali ciężkich – lista toksyn jest bardzo długa. Jest to nieustająca praca, która trwa 24 godziny na dobę. Żyjemy w środowisku naszpikowanym chemikaliami i toksynami, co powoduje coraz większe obciążenie organizmu. Od początku tzw. rewolucji przemysłowej do naszego środowiska zostało uwolnionych 80 000 chemikaliów, ale tylko kilka z nich przebadano pod względem wpływu na zdrowie człowieka. Aż strach pomyśleć, co tak naprawdę kryje się  za tą liczbą.

 

2.  CZY MASZ PROBLEM Z TOKSYNAMI?

Każdy z nas ma określony ładunek toksyn, które może przyjąć, a pożniej wydalić. Problem pojawia się wtedy, gdy próg tolerancji toksyn zostaje przekroczony i nasz wrodzony system detoksyfikacji przestaje sobie z nimi radzić. Można to porównać do napełniania naczynia wodą, które w pewnym momencie zostaje przepełnione i woda zaczyna się wylewać. Kiedy nasz system detoksyfikacyjny jest przeciążony, zaczynamy stopniowo odczuwać pewne symptomy. Obciążenie toksynami może manifestować się pod wieloma postaciami. Jest mnóstwo sygnałów, które mogą wskazywać na przeładowanie organizmu toksynami:

  • Zaparcia
  • Gazy, wzdęcia
  • Problemy z zatokami
  • Cienie pod oczami
  • Zmęczenie
  • Uporczywe bóle mięśni, zmęczenie mięśni, bóle stawów
  • Uporczywe bóle głowy
  • Drżenie
  • Amalgamat w zębach
  • Alergie pokarmowe
  • Zaburzenia hormonalne i stosowanie syntetycznych hormonów
  • Stosowanie niesteroidowych leków przeciwzapalnych
  • Dieta oparta o przetworzone/toksyczne produkty
  • Problemy skórne takie jak: trądzik, egzema, trądzik różowaty, łuszczyca, wysypki
  • Problemy z redukcją masy ciała
  • Problemy ze snem, koncentracją
  • Napady głodu
  • Zespół napięcia przedmiesiączkowego oraz inne zaburzenia miesiączkowania
  • Nieprzyjemny zapach z ust

 

Symptomy związane z zatruciem toksynami mogą pojawić się, gdy osiągniemy naszą, osobistą granicę obciążenia zanieczyszczeniami. Z nagromadzeniem toksyn są również związane takie schorzenia jak:

 

  • Otyłość
  • Cukrzyca typu 2
  • Niepłodność
  • Niepłodność
  • Zaburzenia nastroju i zachowania
  • Choroba Parkinsona
  • Choroba Alzheimera
  • Choroby autoimmunologiczne
  • Fibromialgia
  • Choroby serca
  • Artretyzm
  • Choroby jelit takie jak: wrzodziejące zapalenie jelit, choroba Leśniowskiego-Crohna,

 

Zdaję sobie sprawę, że po przeczytaniu tej listy, może się wydawać, że wszyscy jesteśmy przeładowani toksynami, co jest po części prawdą:). Problemy z detoksyfikacją, są jednym ze źródeł wielu chorób, a kluczowe w tym systemie przemian jest Twoje jelito.

 

Toksyny, z którymi Twój organizm musi „sobie poradzić:

 

  • Metale ciężkie, ołów, rtęć, pestycydym nawozy
  • Alergie pokarmowe, środowiskowe, grzyby, pleśnie, toksyny z pleśni,
  • Toksyny z pokarmów (przetworzone, nieprawdziwe jedzenie)
  • Stres – psychiczny, emocjonaly, związany z chorobami, aktywnością fizyczną – produkcja toksyn w organizmie
  • Lekarstwa
  • Wewnętrzne toksyny: bakterie, grzyby, drożdże, hormony, toksyczne metabolity

 

Biorąc pod uwagę ten wybuchowy koktajl toksyn, jak to się dzieje, że nie wszyscy jesteśmy chorzy? Wytłumaczenie jest proste: każdy z nas jest genetycznie i biochemicznie wyjątkowy.  Oznacza to, iż niektórzy mają talent do pozbywania się toksyn, a inni nie.

 

Proces detoksyfikacji obejmuje wiele etapów. Nawet niewielkie zaburzenie tych przemian może wpłynąć na zdolność oczyszczania organizmu. Przyczyn niesprawnego detoksu można upatrywać w zwiększonej ekspozycji na toksyny, zaparciach, niedoborach określonych składników odżywczych (np. cynk, magnez, żelazo, selen, witamina C, witamina E, witamina A, witaminy z grupy B, cholina, flawonoidy, tauryna, tryptofan), przewlekłych chorobach, stresie, dietcie ubogiej w składniki odżywcze, stanach zapalnych, zbyt niskiej aktywności fizycznej, niewystarczającej regeneracji i zbyt krótkim śnie. Na detoks wpływają także czynniki genetyczne (np. mutacja genu MTHFR), niewystarczająca ilość enzymów (lub zbyt wonlne enzymy).

 

3. METODY WSPIERAJĄCE DETOKS

  • Napraw Swoje jelita – jest to częste źródło obciążenia toksynami
  • Zmień Swoje nawyki żywieniowe – wybieraj produkty jak najlepszej jakości (żywe), prawdziwą żywność, wyklucz cukier rafinowany, pszenicę, produkty przetworzone, wprowadź warzywa i owoce bogate w składniki odżywcze i antyoksydanty, wybieraj produkty gęste odżywczo, uciekaj od żywności z długą listą składników, jedz dobrej jakości białko zwierzęce
  • Ruszaj się! – wspomaganie krążenia krwi i układu limfatycznego.
  • Rozpoznaj i pozbądź się toksyn z Twojego otoczenia – kosmetyki, środki do prania, detergenty
  • Układ limfatyczny – szczotkowanie całego ciała lub masaż limfatyczny
  • Pomóż wątrobie i pozostałym filtrom w ich pracy – Twoje nerki, wątroba, płuca, układ limfatyczny, skóra powinny działać bez zarzutu
  • Pij odpowiednią ilość wody – oczyszczanie nerek
  • Zaczynaj dzień od wypicia wody z cytryną
  • Zadbaj o systematyczność wypróżnień – 1-2 razy dziennie. W przypadku zaparć możesz doraźnie wspomóc się np. siemieniem lnianym (jeśli nie jesteś na protokole autoimmunologicznym), cytrynianem magnezu, czy acidophilusem. Zawsze skonsultuj się z lekarzem lub innym specjalistą przed suplementacją
  • Unikaj używek takich jak kofeina, nikotyna i alkohol
  • Nie bój się potu – trening jest świetnym sposobem na wypocenie się. Możesz także korzystać z sauny, czy łaźni parowej jeśli nie masz przeciwskazań
  • Oddychaj – płuca też pomagają w detoksie. Naucz się efektywnego oddychania
  • Suplementy – wybieraj te o jak najlepszym/naturalnym składzie
  • Skóra to też jest filtr – możesz usprawnić filtrację za pomocą masażu, czy szczotkowania całego ciała
  • Pamiętaj o relaksie – układ nerwowy w stanie spokoju, odpoczynku i relaksu. Wspieraj parasympatyczny układ nerwowy. Nie zapominaj o detoksie od urządzeń elektronicznych
  • Śpij co najmniej 7 godzin

 

Każdy z nas może potrzebować innego rodzaju wspomagania detoksu organizmu w zależności od indywidualnych symptomów, predyspozycji genetycznych, nawyków żywieniowych, historii medycznej, czy ekspozycji na toksyny. Niezwykle istotne jest wspieranie oczyszczania w sposób bezpieczny, najlepiej w porozumieniu ze specjalistą. Na różnych forach, czy portalach „krąży” wiele kontrowersyjnych metod oczyszczania, dlatego tak ważne jest zrozumienie działania mechanizmów detoksyfikacji i wybranie dla siebie jak najbezpieczniejszego rozwiązania.

 

 

 

Treść zamieszczana na sronie www.dietografia.pl ma na celu edukację i przybliżenie zagadnień związanych z wpływem odżywiania na nasze zdrowie. Każdy problem zdrowotny wymaga konsultacji z lekarzem. Pomimo tego, iż informacje zawarte na stronie są rzetelne i wartościowe, Dietografia (Justyna Pampuch) nie bierze odpowiedzialności za sposób wykorzystania przekazanych wiadomości.

Podobne artykuły: